رييس جمهور در حاشيه‌ بازديد از نمايشگاه دستاوردهاى نخبگان:

 همه مردم در دو مرحله، مشمول هدفمندکردن یارانه‌ها می‌شوند


یزدفردا "ارقامی که مرکز آمار ارائه داده بر اساس اطلاعاتی است که از مردم در سال ‌‌٨٦ و اوایل سال ‌‌٨٧ دریافت و بر این اساس مدل‌سازی کرده است و این به معنای فیش حقوقی و دریافتی نیست که امروز دریافت می‌شود، بلکه فقط یک طبقه‌بندی است

رییس‌جمهور گفت: همه‌ مردم تحت پوشش لایحه‌ هدفمندکردن و دریافت یارانه‌ها قرار می‌گیرند؛ البته در وهله‌ اول ‌‌٧٠ درصد و در مرحله‌ دوم ‌‌٣٠ درصد باقی‌مانده تحت پوشش قرار می‌گیرند.
به گزارش یزدفردا به نقل از ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد که ظهر چهارشنبه در حاشیه‌ بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نخبگان که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برپا شده بود، در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره برخی نگرانی‌هایی که از اعلام خوشه‌بندی‌ها در طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در مردم ایجاد شده است، افزود: من فکر نمی‌کنم در این ارتباط جای نگرانی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: ارقامی که مرکز آمار ارائه داده بر اساس اطلاعاتی است که از مردم در سال ‌‌٨٦ و اوایل سال ‌‌٨٧ دریافت و بر این اساس مدل‌سازی کرده است و این به معنای فیش حقوقی و دریافتی نیست که امروز دریافت می‌شود، بلکه فقط یک طبقه‌بندی است.

اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها مرحله به مرحله است
رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: ما به دنبال این هستیم که همه‌ مردم تحت پوشش قرار بگیرند، البته ممکن است نتوانیم این کار را یکباره انجام دهیم و مجبور باشیم گام به گام انجام دهیم. ما در این ارتباط نیازمند پایه اطلاعاتی بودیم، ولی همانطور که گفته شد جای نگرانی وجود ندارد و این فقط یک طبقه‌بندی است. مردم می‌توانند بر اساس زمان‌بندی که اعلام شده به پایگاه آمار مراجعه و اطلاعات خود را تصحیح کنند.
احمدی‌نژاد با بیان این که ما همپای مردم حرکت می‌کنیم، اظهار کرد: همه مردم ایران حق دارند از منابع کشور برخوردار باشند و ما دوست داریم این یارانه‌ها به همه‌ مردم به یک‌باره پرداخت شود؛ ولی در این ارتباط محدودیت وجود دارد. ما باید مرحله به مرحله طرح را اجرا کنیم؛ مثلا در گام اول ‌‌٧٠ درصد و در گام دوم ‌‌٣٠ درصد؛ ولی همان طور که اشاره شد محدودیت‌های اجرایی وجود دارد و برنامه‌ اصلی این است که همه مردم تحت پوشش هدفمند کردن یارانه‌ها قرار بگیرند.
رییس‌جمهور هم‌چنین با بیان اینکه در آینده نزدیک در یک برنامه تلویزیونی به تشریح این موضوع خواهد پرداخت در ارتباط با هدفمند کردن یارانه‌ها به ارائه‌ مثالی پرداخت و گفت: فرض کنید کل اقتصاد و منابع ما یک ظرف است و در آن ظرف سطحی از آب وجود دارد و بناست دولت بخشی از آن را بردارد و تقسیم‌بندی کند و دوباره آن آب را به ظرف برگرداند. چیزی کم نمی‌شود، آب به ظرف برگردانده می‌شود.
وی گفت: این آب تقسیم‌بندی شده که بخشی از آن به صنعت می‌رود و بخشی به کشاورزی.

*برخی اظهار نظرها در مورد طرح هدفمند کردن یارانه ها غیر کارشناسی است

رییس‌جمهور با بیان اینکه یارانه‌ها باید به صورت مناسب توزیع شود و مستقیما به جیب مردم برود، گفت: در واقع با این تقسیم‌بندی چیزی از مردم کم نمی‌شود و پولی است که به زندگی مردم برگردانده می‌شود، ولی هدفمندشده و مردم سهم خود را برداشت و آن‌گونه که می‌خواهند استفاده می‌کنند که در جهت رشد کشور قرار می‌گیرد و مانع اتلاف منابع می‌شود.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه این پولی که برداشته می‌شود به جیب مردم بازگردانده می‌شود، گفت: برخی اظهارنظرهایی که در این ارتباط مطرح می‌شود غیرکارشناسی است. آنچه ملاک است قدرت خرید مردم است؛ مثلا فرض کنید کسی قبلا در ماه دو کیلو گوشت می‌خریده، باید کاری کنیم که او ‌‌٥ / ‌‌٢ کیلو در ماه بتواند بخرد. یا قبلا سالی یکبار می‌توانسته به مسافرت برود که باید کاری شود که سالی دو بار برود.
رییس‌جمهور در ادامه گفت: عددها مهم نیستند، در اینجا نسبت برخورداری مردم مهم است.

*ارزش ریال را واقعی می کنیم

وی افزود: ما می‌خواهیم واحد پول را تغییر دهیم و صفرها را برداریم و ارزش ریال را واقعی کنیم؛ چرا که در حال حاضر ارزش ریال واقعی نیست.
وی با بیان این که این امر در دستور کار دولت است، اظهار کرد: وقتی این‌ها با هم انجام شود ان‌شاءالله از ابتدای کار اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها قدرت خرید مردم و سطح رفاه آنان بالا می‌رود.
احمدی‌نژاد با بیان این که همان‌طور که گفته شد اگر مردم در مورد اطلاعاتشان اشتباهی کرده باشند یا مرکز آمار در تقسیم بندی‌هایش اشتباهی کرده باشد، مردم می‌توانند در فاصله زمانی مشخص به پایگاه آمار مراجعه و اطلاعاتشان را تصحیح کنند گفت: دولت درصدد است به صدرصد مردم یارانه‌ اختصاص داده شود؛ مگر کسانی که خود داوطلب باشند که نگیرند؛ ولی همان‌طور که گفتم ما یکدفعه نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و باید گام به گام این کار انجام شود؛ البته سعی می‌کنیم فاصله برداشتن گام‌ها کم باشد.
وی هم‌چنین گفت: برنامه دولت ارائه {یارانه} به ‌٧٠ درصد مردم در وهله اول و ‌٣٠ درصد در گام دوم است. به عددها کاری نداشته باشید؛ ‌٧٠ درصد مردم در گام اول {یارانه} دریافت خواهند کرد.

در هیچ عرصه علمی محدودیتی برای جوانان ما وجود ندارد
رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدیدش از نمایشگاه دستاوردهای علمی کشور گفت: این نمایشگاه گوشه ای از دستاوردهای علمی و تلاش جوانان و مخترعان ماست. کارهایی که انجام شده در بخشهای صنعت و پژوهش در ارتقای کیفیت زندگی و صنعت کشور بسیار موثر است.
وی ادامه داد: این نمایشگاه ، نمایشگاه جالب و متنوعی است؛ گرچه کوچک است، اما این بیانگر جوشش، خودباوری و نوآوری جوانان و اعتماد به نفس بسیار بالای آن‌هاست. امروز جوانان و دانشمندان ما خود را پیدا کرده‌اند، با اعتماد به نفس حرکت می کنند، در عرصه‌های مختلف وارد می‌شوند و در هیچ عرصه علمی محدودیتی برای جوانان ما وجود ندارد و هیچ عرصه‌ای دور از دسترس جوانان ما نیست.
رییس‌جمهور در پایان با اشاره به اهمیت این که دستگاه‌های مربوطه در حد توان از این مبتکران و مخترعان دفاع و حمایت کنند، گفت: واقعا حجم، تنوع و سطح نوآوری‌های جوانان و مبتکران ما خارج از توان و پیگیری‌های دولت است و امیدوارم همه این ابتکارات در چرخه تولید و صنعتی‌شدن کشور و خدمت به مردم قرار بگیرند.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا